چگونه بشر توسط اینترنت بلعیده شده
اینترنت و دنیای بشر،فواید و مضرات آن

مقدمه ای بر اینترنت

ریشهٔ این شبکهٔ عظیم جهانی به دههٔ ۱۹۶۰ بازمی‌گردد که پنتاگون (مقر و فرماندهی وزارت دفاع ایالات متحدهٔ آمریکا) برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی برای ساخت شبکه‌ای مستحکم، توزیع شده و باتحمل خطا سرمایه‌گذاری نمودند. و از اواسط دههٔ ۱۹۹۰، به صورت یک شبکهٔ همگانی و جهان‌شمول در بیاید. وابسته شدن تمامی فعّالیت‌های بشر به اینترنت در مقیاسی بسیار عظیم و در زمانی چنین کوتاه، حکایت از آغاز یک دوران تاریخیِ نوین در عرصه‌های گوناگون علوم، فناوری، و به خصوص در نحوه تفکّر انسان دارد. شواهد زیادی در دست است که از آنچه اینترنت برای بشر خواهد ساخت و خواهد کرد، تنها مقدار بسیار اندکی به واقعیت درآمده‌است. اینترنت سامانه‌ای جهانی از شبکه‌های رایانه‌ای به هم پیوسته‌است که از پروتکلِ «مجموعه پروتکل اینترنت» برای ارتباط با یکدیگر استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر اینترنت، شبکهٔ شبکه‌ها است که از میلیون‌ها شبکه خصوصی، عمومی، دانشگاهی، تجاری و دولتی در اندازه‌های محلی و کوچک تا جهانی و بسیار بزرگ تشکیل شده‌است که با آرایه وسیعی از فناوری‌های الکترونیکی و نوری به هم متصل شده‌اند.

انسان مترقی در بستر تکنولوژی

آنچه در گذشته بشر را دارای دانش می‌کرد استفاده از کتاب در کتاب‌خانه ها و به صورت چاپ بود که نیازمند کنکاش طولانی در بستر تجربه‌ها و دانشی بود که نسل قبل از خود به وجود آوده، و با مطالعه بسیار زیاد خود نیز با تراوشی جدید دانشی برآن می‌افزود.

البته همیشه این مسیر دارای مشکلات زیادی بوده محل نگهداری این کتاب‌ها، دور ماندن از سرقت، مکان مناسب و آب هوای آن ، محفوظ ماندن از کشور گشایی‌های حاکمان، و درک شدن این علوم در زمان خود، و خیلی از موارد دیگر که منجر به نابودی آن گردیده است. معمولا کشفیات،  آگاهی از آینده، همیشه با مقاومت همراه بوده است. یا در زمان خود درک شده‌اند یا در آینده به استفاده رسیده اند.

اما لبه دیگر تیغ می تواند مضر باشد از جنبه سرگرمی مفرط از بستر اینترنت است.

اینترنت ویروس سازگار انسان در پشبرد اهداف آن

 

حال باید توجه داشته باشیم این بستر بسیار خوب برای انتقال اطلاعات(دادها) چطور می تواند مضر یا مفید باشد!

انسان از بدو تولد تا مرگ یک مسیر را به نام زندگی طی می‌کند. وجالب آن است تولد تا مرحله خود‌شناسی شاید برای بعضی بین 15 تا 20 سال طول بکشد،در نظر داشته باشید حال سن بین 20 تا 60 سال اصل زندگی می‌باشد. بعضی افراد در سنین پایین به این درک درست استفاده و خدمت و اثر گذاری می رسندو برخی دیگر هرگز نمی‌رسند یا در سنین بالا تلاش خواهند کرد. به نظر می آید سن 60 تا پایان عمر برای فعالیت های سبک‌تر است.

تصور کنید ما به شناخت لازم از خود و خواسته‌هایمان نرسیده‌ایم، و از سنین کودکی به گوشی و سایر برنامه‌های سرگرمی و غیره عادت کرده ایم. در سن شناخت آموزش ندیده‌ایم دوران خدمت، خلاقیت، نوآوری، و کسب درآمد نیز گدشته است. به نظر شما چه اتفاقی در دوران کهنسالی می افتد؟

بله خواهید گفت کمترین حد آن تاسف از گذشته خواهد بود. اگر تازه به بیماری های که حاصل همین روند زنگی است مبتلا نشده باشید.

تصویر ذهنی خود را کمی گسترده‌تر کنیم . شبکه‌های اجتماعی، کانال‌های خبری، نرم افزارهای تسریع کننده خدمات،بازی‌های جذاب، کانال‌های آموزشی، کانال‌های چت،وغیره شما کجایی این جریان هستید.

بهتر ببنیم انسان‌های که حتی وقتی در مورد چیزی صحبت می‌کنند خیلی تهی هستند می‌تواند توسط همین بستر با ابزار‌های زیبا‌سازی روزها و سال های  شما رو تباه کنند. وهیچ کس هم پاسخ‌گو نخواهد بود جز خود شما.

مثال بزنیم اینستا‌گرام، تلگرام، واتساپ، و تمام کانال‌ها دیگر  چقدر وقت شما می‌گیرد. و طی این سال‌ها چه دانشی به شما اضافه کرده، البته روی دیگر نیز دارد برای استفاده مفید، اما چند درصد از وقت، قضاوت با شما.

واقعا اگر این  آگاهی که هست برای عموم مفید بود  چرا تاثیر آن در سطح جامعه برجسته نیست. حال می‌توان به عنوان بالا بردن سواد رسانه‌ای در آن کنکاش کرد.خوب است با برنامه ای درست برای هدایت خود  و فرزندانمان  زمان‌های که نیاز است، بدام مشغول باشیم.

البته فکر نکنید که بستر اینترنت مضرر است، بلکه بسیار واجب و ضروریست.  بسیاری از ابزار‌های که در اختیار بشر است هم می تواند مفید باشد و هم مضرر بستگی به استفاده و به کارگیری آن را دارد.

در یاداشت‌بعدی به بسیاری از مطالب دیگر نیز اشاره کنیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا