ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری سال1403 در ایران

ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری ایران در سال ۱۴۰۳ از ۱۰ تا ۱۴ خرداد انجام شد. نامزدهای ثبت نام شده عبارتند از:
  1. محمدرضا صباغیان (مستقل)، نماینده مجلس شورای اسلامی
  2. مصطفی کواکبیان (مردمسالاری)، نماینده مجلس شورای اسلامی
  3. عباس مقتدایی خوراسگانی (کانون دانشگاهیان)، نماینده مجلس شورای اسلامی
  4. قدرتعلی حشمتیان (مستقل و اعتدال)، نماینده مجلس شورای اسلامی
  5. سعید جلیلی (مستقل)، دبیر شورای عالی امنیت ملی
  6. علی لاریجانی (مستقل)، رئیس مجلس شورای اسلامی
  7. محمود احمدی بیغش (مستقل)، استاندار خراسان شمالی
  8. محمد خوشچهره (کانون دانشگاهیان)، نماینده مجلس شورای اسلامی
  9. عبدالناصر همتی (کارگزاران)، رئیس کل بانک مرکزی.

 

علی لاریجانی در صحبت‌های خود پس از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳، چند موضوع را برجسته کرد. او گفت که با شعار و نظرات غیرتخصصی نمی‌توان مشکلات کشور را حل کرد و حل مشکلات معیشتی شدنی است. او همچنین توسعه اقتصاد ملی را برای کشور ضروری دانست.   در صحبت‌های دیگر، لاریجانی به ایجاد شائبه درباره سخنانش واکنش نشان داد. او در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که برای رشد و توسعه کشور باید از مباحث تخریبی و سلبی ارتفاع بگیریم و برای یکبار هم که شده فضای انتخاباتی را معطوف به ترسیم مشکلات مردم و ارائه راه حل‌های واقعی آنان کنیم. او همچنین یاد و نام بلند شهیدان خدمت در راه وطن را گرامی داشت و از سوء استفاده‌کنندگان از نامشان انتقاد کرد. این صحبت‌ها نشان می‌دهد که لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ به حل مشکلات معیشتی و توسعه اقتصاد ملی تأکید می‌کند و از ایجاد شائبه درباره سخنانش انتقاد می‌کند.

سمیرا اسماعیلی پژوهشگر مسائل حقوقی، برای اینکه دقیقا بگوییم کدام چهره های سرشناس را از جناج های مرسوم کشور در رقابتهای انتخاباتی خواهیم داشت، اندکی زود است و باید تا پایان ثبت نام کاندیدها صبر کنیم اما حدس می زنم از طیف أصول گرایان حامی دولت سیزدهم آقایان مخبر، بذرپاش، علی نیکزاد، محسن رضایی، شمس الدین حسینی و مهدی غضنفری ثبت نام نمایند. همچنین حدس می زنم از طیف اصلاح طلبان آقایان جهانگیری، مجید انصاری، سورنا ستاری، جواد ظریف، عارف، آذری جهرمی و مسعود پزشکیان ثبت نام کنند.

طبق اصل ۱۱۵ قانون اساسی ایران رئیس جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی، ایرانی الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبّر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی، مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشد.
به گزارش تیراژ نیوز– ثبت‌نام کاندیداهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران از ۸ صبح امروز – پنجشنبه 9 خرداد ماه آغاز شد و تا ساعت ۱۸ ادامه خواهد یافت. کاندیداها به مدت پنج روز فرصت دارند با حضور در ستاد انتخابات این کشور در این انتخابات ثبت‌نام کنند. ستاد انتخابات ایران از متقاضیان ثبت نام کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری خواسته است اگر حائز شرایط قانونی هستند، در این مدت برای ثبت‌نام به وزارت کشور مراجعه کنند.
شرایط قانونی برای متقاضیان شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران چیست؟
متقاضیان ثبت نام کاندیداتوری طبق قوانین ایران باید حداقل ۴۰ سال تمام و حداکثر سن ۷۵ سال تمام شمسی سن داشته باشند و در هنگام ثبت نام سلامت و توانایی لازم جهت ایفای مسئولیت های مربوط به ریاست جمهوری را داشته باشند. همچنین داشتن مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی ارشد یا معادل آن که مورد تایید وزارت علوم یا وزارت بهداشت و یا مرکز مدیریت حوزه های علمیه باشد ضروری است. از سویی، لازم است، برنامه ها و خط مشی های اجرایی خود در چارچوب قانون اساسی و سیاست های کلی نظام و نیز معرفی مشاوران جهت تشریح برنامه ها و توان مدیریتی را ارائه نمایند.
فردی که متقاضی ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری است نباید سابقه محکومیت کیفری، محکومیت قطعی کیفری به جرایم اقتصادی از جمله کلاهبرداری، رشاء و ارتشاء، اختلاس، تبانی در معاملات دولتی، پولشویی، اخلال در نظام اقتصادی کشور و عدم محکومیت به اقدام علیه نظام جمهوری اسلامی ایران داشته باشد. بعلاوه، فقدان سوابق سوء امنیتی، عدم وابستگی به رژیم قبل انقلاب و وابسته نبودن به گروه های غیر قانونی از جمله شروط صروری متقاضیان کاندیداتوری ریاست جمهوری است. از دیگر شروط موجود برای فرد متقاضی داشتن سابقه تصدی حداقل چهار سال کار اجرایی در مناصب مهم کشور ایران است.
چه کسانی نمی توانند به عنوان کاندید در انتخابات ریاست جمهوری ایران شرکت کنند؟
 طبق اصل یکصد و پانزدهم قانون اساسی ایران رئیس جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که ایرانی الاصل ، تابع ایران ، مدیر و مدبّر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی ، مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشوراست انتخاب گردد. در اینجا اگر معنی کلمه “رجال” را به عنوان جمع رجل به معنی مرد بدانیم، در اینصورت یعنی زنان نمی توانند منصب رئیس جمهوری ایران را در اختیار داشته باشند. اما اگر کلمه رجال را در اصطلاح شخصیتها، نخبگان و بزرگان تفسیر نماییم در اینصورت زنان نیز می توانند رئیس جمهور کشور شوند.
همچنین، طبق اصل ۱۲قانون اساسی ایران مذهب رسمی در این کشور مذهب شیعه جعفری اثنی عشری است. بنابراین مسلمانان غیر شیعه و همچنین پیروان اقلیتهای مذهبی نمی توانند رئیس جمهور این کشور شوند.
بنابراین اگرچه برای ثبت نام در نامزدی انتخابات ریاست جمهوری هیچ محدودیتی نیست و اگر افراد برابر قانون شرایطی که به آن اشاره نمودیم را در اختیار داشته باشد می تواند به عنوان کاندید انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کند، اما طبیعتا در ارزیابی شورای نگهبان رد صلاحیت می شود و عملا نمی تواند وارد مرحله رقابت اصلی قرار بگیرد. به عنوان مثال در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ مجموع داوطلبان سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری ۵۹۲ نفر بودندکه از این شمار ۴۰نفر زن و ۵۵۲ نفر مرد بوده و ۴۶ نفر از آنها افراد سرشناس ایران بودند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا