در سال‌های اخیر قیمت مسکن ۶ برابر شده‌ است

در سال‌های اخیر طبق برآورد کارشناسان، قیمت مسکن ۶ برابر شده‌ است. قدرت خرید مردم کم شده و می‌شود گفت خرید خانه برای جوانان و مستاجران یک رویای دست‌نیافتنی شده‌است.

گزارش فاطمه خورشیدی نیا _وام مسکنی که دولت می‌دهد در برابر قیمت مسکن ناچیز است و بخش اندکی از بهای مسکن را پوشش می‌دهد و از طرفی اگر دولت بخواهد این مبلغ این وام را افزایش دهد با محاسبه سود ۱۸ درصدی آن، با توجه به میانگین سطح درآمد مردم، بسیاری قدرت پرداخت قسط وام را ندارند و در عمل این کار فایده‌ای برای حل مشکل مسکن ندارد.

در سال ۱۴۰۱ اصلاح نظام یارانه، افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی به‌طور خاص باعث تورم در بار مسکن ایران شد. از سوی دیگر بازارهای موازی هم افزایش قیمت داشتند که طبیعتا بازار مسکن متاثر از این افزایش قیمت‌ها است.

میانگین تورم ماهانه مسکن در سال ۱۴۰۰ و در تهران، نزدیک یک‌درصد بود. اما در سال جاری بازار مسکن تحت تاثیر متغیرهای مختلف و افزایش تقاضای سرمایه در بازار مسکن، میزان تورم ملکی به مراتب بیشتر بود. طبق آمار، تورم نقطه‌‌‌ای زمین در مناطقی از تهران که معاملات بیشتر است، بر اساس برآوردهای غیر رسمی بین ۳۰ تا ۳۵‌درصد است .

 

متوسط قیمت هر متر خانه در مردادماه ۱۴۰۱ در شهر تهران ۴۲.۷ میلیون تومان در هر متر مربع اعلام شد که در مقایسه با ماه گذشته یعنی تیرماه ۲.۵ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۸ درصد افزایش داشته است. طبق اعلام بانک مرکزی مرداد امسال همچنین ۷۸۲۵ فقره خرید و فروش مسکن در تهران انجام شد که نسبت به تیرماه امسال ۲۴ درصد کاهش و در مقایسه با مرداد پارسال ۴۲ درصد افزایش دارد.

مردادماه امسال، تحت تاثیر خبرهایی با محوریت مذاکرات برجامی، بازدهی بازارهای مهم اقتصادی یعنی بازار بورس، ارز و سکه منفی شد؛ واکنش بازار مسکن در ماه مذاکرات، هر چند در شکل رشد منفی قیمت نمود پیدا نکرده است، اما به صورت ثبات قیمت خود را نشان داد.

در شهریور ماه ١۴٠١ تورم ماهانه قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران ٣,٣ درصد بوده است. تورم ماهانه شهریور ماه در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (١.٨ درصد)، ١.۵ واحد درصد افزایش داشته است.

 

رشد بیش از ۸۰۰ درصدی قیمت هر متر مربع مسکن از سال ۹۶ تا ۱۴۰۱ سبب شده است که راهکارها و تسهیلات دولت برای خانه‌دار کردن خانوارهای ایرانی در عمل بی‌نتیجه باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که افزایش و جهش قیمت مسکن در پنج سال گذشته و به‌طور خاص در یک‌ سال گذشته، معاملات مسکن را وارد رکود کرده‌است. بر طبق آمار رسمی، از مرداد ۱۴۰۰ تا مرداد ۱۴۰۱ قیمت هر متر مربع مسکن در تهران ۳۸ درصد افزایش قیمت داشته‌است.تسهیلات خرید مسکن برای یک زوج جوان در سال ۱۳۹۶ برابر با ۱۲۰ میلیون تومان بوده و در سال ۱۴۰۰ برابر با ۴۸۰ میلیون شد. از سال ۹۶ تا ۱۴۰۱ رشد تسهیلات مسکن در ایران ۳۰۰ درصد بوده است و این در حالی است که قیمت مسکن ۸۳۵ درصد در این ۵ سال رشد کرده‌است.

 

به باور برخی از کارشناسان حوزه مسکن در شش ماهه دوم سال، تورم آنچنانی در بازار مسکن نخواهیم دید چون رشد قیمت‌ها مثل افزایش دستمزد و افزایش قیمت سازه‌های ساختمانی رخ داده‌است و با توجه به رکود مصرفی فعلی بعید است که اتفاق خاصی در حوزه مسکن رخ دهد اما کارشناسان از دیدگاه‌های مختلف سناریوهای مختلفی را مطرح می‌کنند.

از نگاه فرهاد بیضایی، کارشناس حوزه مسکن، پیش‌بینی اوضاع مسکن در ایران بستگی به درآمدهای ارزی و نوع آن دارد و می‌توان حالت‌های زیر را متصور شد:

  • درآمد ارز باعث ثبات قیمت ارز بشود و در این صورت بازار مسکن رونق غیرتورمی دارد.
  • درآمد ارزی نداشته باشیم ولی ثبات نرخ ارز اتفاق بیفتد که باعث رکود مسکن و ثبات قیمت می‌شود.
  • اگر قیمت ارز افزایش پیدا کند، قیمت مسکن هم افزایش می‌یابد.

در شرایط فعلی که افزایش تقاضا و جابه‌جایی در تابستان اتفاق افتاده و اکنون در نیمه دوم سال جابه‌جایی‌ها کمتر است و به تبع آن معاملات کمتری انجام می‌شود و بازار مسکن در انتظار نتایج اثرات غیر اقتصادی است و تحت تاثیر این اتفاقات سرمایه‌گذاری یا عدم سرمایه‌گذاری انجام می‌شود.

افزایش قیمت مسکن ۳۰ سال گذشته

بر طبق آمار در دنیا به صورت میانگین ۱۵ تا ۲۵ درصد درآمد خانواده صرف هزینه مسکن می‌شود،در حالیکه در ایران از سال ۷۱ تا سال ۱۴۰۰، این سهم بین ۳۳.۵ تا ۶۰ درصد نوسان داشته است. با توجه به شرایط موجود پیش‌بینی می‌شود که که این سهم در سال ۱۴۰۱ هم افزایش داشته است. با محاسبه اعداد و ارقام هزینه مسکن، اجاره‌بها و … می‌توان نشان داد که در برخی مناطق بیش از ۱.۵ برابر درآمد خانواده، هزینه مسکن است.

دبیر : فاطمه خورشیدی نیا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا