زائران ترانزیتی شرق می‌توانند از موکب‌های سیستان و بلوچستان استفاده کنند

رییس ستاد اربعین بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: علاوه بر زائران ایرانی اتباع کشورهای افغانستان و پاکستان به ویژه خانواده شهدای فاطمیون و زینبیون می‌توانند از موکب‌های مربوط به سیستان و بلوچستان استفاده و خدمات دریافت کنند.

 به گزارش تیراژ نیوز سهیل کیارش بیان کرد: مواکبی را اداره کل استان سیستان و بلوچستان برای زائران نظر گرفته و خدماتی نظیر اسکان، درمان، ترمیم، تغذیه به زائران ارائه می د هد، لیست موکب ها در سایت ایثار سایت رسمی بنیاد شهید و امور ایثارگران اعلام می شود.

وی افزود: در ایام اربعین، ۹۵ موکب نیز توسط خانواده شهدا و ایثارگران در مسیر پیاده‌روی کربلا برپا شده است.

کیارش گفت: ستاد اربعین بنیاد شهید و امور ایثارگران امسال دیرهنگام شکل گرفت و درصد کمی از شرایط مطلوب محقق می‌شود اما سال‌های آینده جدی‌تر برنامه‌ریزی می‌شود، در مرزهای شمال غرب کشور اقداماتی انجام شده بود که ستاد مرکزی اربعین کشور اعلام کرد که مرزهای شمال غرب بسته شده اما اگر امکان خروج زائران را نداشتیم نیروهای ما در بنیاد آنجا خدمت‌رسانی می‌کردند.

اولویت ستاد اربعین بنیاد حمایت از ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است

رئیس ستاد مرکزی اربعین بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه ستاد اربعین امسال با هدف هماهنگی و انسجام فعالیت‌ها تشکیل شد، گفت: اولویت این ستاد حمایت از فرهنگ ایثار و شهادت است.

کیارش ادامه داد: امسال ستاد مرکزی اربعین بنیاد شهید با هدف مردمی‌سازی و لزوم حمایت و هماهنگی تشکل‌های شاهد و ایثارگر در مراسم اربعین تشکیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: برنامه‌های فرهنگی متنوعی در نقاط مختلف مسیر پیاده‌روی اربعین برای بهره‌مندی زوار برگزار می شود.

کیارش گفت: سال‌های گذشته بخش‌های مختلف بنیاد شهید، مستقیم و غیرمستقیم از طریق تشکل‌ها اقدامات قابل توجهی را در حوزه اربعین انجام می‌دادند که انسجام و هماهنگی کافی بین فعالیت‌ها وجود نداشت. خدمات بسیار زیادی ارائه می‌شود اما به دلیل نبود انسجام و هماهنگی به آن کیفیت مطلوب نمی‌رسید و جامعه ایثارگری نهایت استفاده را نداشت. ستاد اربعین امسال با هدف هماهنگی و انسجام فعالیت‌ها تشکیل شد و هدف‌گذاری برای امسال به عنوان اولین سال و سال‌های آینده تقویت بیشتر این فعالیت‌ها است. ستاد اربعین قصد ندارد که خدماتی را به صورت مستقیم انجام دهد، هدف ما هماهنگی فعالیت‌های بخش‌های مختلف بنیاد شهید و امور ایثارگران است.

خط قرمز ما خدشه وارد کردن به مردمی بودن فرایند ستاد اربعین است/ حمایت از تشکل‌های ایثارگران

رئیس ستاد مرکزی اربعین بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: گستردگی اربعین به خاطر وجود اقشار مختلف مردم است که بدون اینکه معطل نهاد دولتی و حاکمیتی شوند هر جا توان دارند وارد صحنه می‌شوند و به این دلیل اربعین گسترده و باشکوه برگزار می‌شود و دلیل اصلی حضور مردم در صحنه است. ستاد مرکزی اربعین بنیاد از روز اول شکل‌گیری مردمی بودن اربعین را سرلوحه خودش قرار داد و هر اقدام و فعالیتی که خدشه‌ای به مردمی بودن فرایند ستاد اربعین وارد می‌کند خط قرمز ما است.

کیارش افزود: از تشکل‌های ایثارگران و مجموعه‌هایی که دغدغه دارند حمایت می‌کنیم چون آنها در تلاشند در فرآیند اربعین موثر باشند. این تشکل‌ها متشکل از ایثارگران هستند بنابراین ما از این تشکل‌ها حمایت می‌کنیم و به همه واحدهای بنیاد اعم از ادارات ستادی و استانی و سایر بخش‌ها اعلام کردیم که فعالیت‌هایی مورد پسند و حمایت ستاد از طریق تشکل‌ها و فعالیت های مردمی انجام می‌شود مورد حمایت ما است. تاکید می‌کنم یکی از خط قرمزهای ستاد حضور مستقیم و حاکمیتی در فرآیند اربعین است.

یکی از بخش‌های مهم اقدامات ما به عنوان مجموعه‌های مختلفی که در حوزه اربعین کار می‌کنیم و قرار است آن را منسجم کنیم حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است. به همه واحدهای موثر در فرآیند اربعین اعلام کردیم که اولویت اول ستاد اقداماتی است که مورد تایید و حمایت و جنبه ترویج در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت دارد. در استان‌های مرزی و مرزهای خروجی از کشور و هم در خاک عراق، کربلا و نجف موکب‌های متعددی توسط ایثارگران برپا شده است.

یکی از موارد مکرر و متعدد طرح “نائب شهید” است که سال گذشته به صورت محدود اتفاق افتاد اما با ابتکار عمل ستاد فراگیر شد، مجموعه‌های مختلف روی طرح نائب شهید یا زیارت به نیابت از شهدا تمرکز کردند. جدا از این، فعالیت‌های دیگری با محوریت ایثارگران برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اتفاق افتاد.

دبیر :فاطمه خورشیدی نیا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا