مدیرکل امور مراتع سازمان منابع طبیعی:
حدود ۶.۵ برابر بیش از ظرفیت مجاز از مراتع کشور بهره‌برداری می‌شود

 مدیرکل امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: حدود ۶.۵ برابر بیش از ظرفیت مجاز توسط جامعه انسانی از مراتع کشور بهره‌برداری می‌شود.

به گزارش تیراژ نیوز ، بهزاد ترحم روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – نوشهر افزود : اکنون به جای آنکه ۱۶۷ هزار خانوار در سطح مراتع کشور باشند متاسفانه ۹۳۷ هزار خانوار هستند و از محصولات این عرصه طبیعی بهره برداری می کنند.

وی اظهار کرد : برابر قانون و شیوه نامه باید حدود ۳۸ میلیون واحد دامی مدت هفت ماه مجاز به استفاده از مراتع کشور هستند درحالیکه براساس آخرین آمار حدود ۸۰ میلیون واحد دامی از این عرصه استفاده می کنند و با این حساب حدود ۲.۵ برابر واحد دامی مازاد در مراتع حضور دارند.

مدیرکل امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: اکنون سطح عرصه کشور بیش از ۱۶۴ میلیون هکتار است که از این میزان سطح بیش از ۱۳۴ میلیون هکتار آن منابع طبیعی است و با احتساب بیشه زار حدود ۱۷ میلیون هکتار جنگل، بیش از ۳۲ میلیون هکتار بیابان و افزون بر ۸۴ میلیون هکتار هم مرتع است.

ترحم افزود: از سطح ۸۴ میلیون هکتار مراتع، بیش از هفت میلیون هکتار آن جزو مراتع متراکم، افزون بر ۲۱ میلیون هکتار مراتع نیمه متراکم و بیشتر از ۵۶ میلیون هکتار هم کم تراکم و فقیر در کشور داریم.

مدیرکل امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری خاطرنشان کرد: به استناد ماده سه قانون حفاظت و بهره برداری سازمان جنگل ها و مراتع، هرگونه بهره برداری از عرصه های منابع طبیعی باید در قالب طرح انجام گیرد و تبصره یک همین ماده قانونی هم اشاره داشته در مکانی که طرح تهیه نشده باید بهره بردار ذیصلاح شناسایی و پروانه چرا برای آنان صادر شود.

وی افزود: در بند ۱۰ آیین نامه اجرایی مصوبه هیات وزیران ماده ۴۷ بخشی از این قانون هم آمده که درآمد های حاصل از این بخش باید منجر به تهیه، تدوین و اصلاحیه فنی اجرایی و بهره برداری از مراتع کشور شد و در بهمن ماه سال ۱۳۹۹ هم این طرح به ادارات مرتبط ارسال و ابلاغ شده است و در آنجا براساس شیوه نامه نحوه ممیزی، صدور پروانه چرا، رسیدگی به اعتراضات، نحوه نقل و انتقال و چگونگی ممیزی مراتع هم اشاره و تاکید شده است.

حدود ۶.۵ برابر بیش از ظرفیت مجاز از مراتع کشور بهره‌برداری می‌شود

مدیرکل امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت : در زمان حاضر بیش از ۸۲ میلیون هکتار از مراتع کشور ممیزی و ۹۳۷ هزار خانوار هم شناسایی شده اند و افزون بر ۴۲ هزار و ۶۲۱ سامانه عرفی هم شناسایی و ۳۸۲ هزار مورد هم پروانه چرا برای بهره برداران صادر و در اختیار آنان قرار گرفته است.

به گفته ترحم، مراتع کشور ۱۷ نوع کارکرد دارد و یک مورد آن تولید علوفه است و در مجموع باید گفت حدود ۲۵ درصد کارکرد مراتع مربوط به تولید عسل، گیاهان دارویی، زنبورداری و گوشت و ۷۵ درصد هم زیست محیطی نظیر فرسایش خاک، روان آب، تولید دی اکسید کربن، گردشگری و بومگردی است که مورد محاسبه قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: راهبرد سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در گذشته فقط چرای دام بوده اما همسو با تولید علوفه، مساله بهبود معیشت مردم و بهره برداران و تقویت پوشش گیاهی مسوولان در این حوزه را مکلف کرد تا به سایر توانمندی های موجود در مراتع هم توجه و مورد استفاده قرار گیرد و بر همین اساس طرح های مرتعداری تلفیقی مدنظر بوده و بهره برداران مدت ۲ سال فرصت دارند منطبق با شیوه نامه های ممیزی نسبت به تهیه طرح مرتعداری اقدام کنند.

وی گفت : در طرح های مرتعداری به کارکردهایی نظیر بومگردی، گردشگری، زنبورداری، پروار بندی، پرورش ماکیان، زراعت چوب، آبزی پروری تولید و گسترش گیاهان دارویی هم توجه شده و بهره برداران باید در این بخش ها طرح تهیه و فعالیت نمایند.

مدیرکل امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری ارزش بازاری و غیر بازاری مراتع کشور را ۹۶۸ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

بهزاد روز گذشته(یکشنبه) برای شرکت در کارگاه آموزشی با موضوع اقدامات اجرایی، برنامه ها، سیاست ها و رویکرد دفتر امور مراتع با حضور مسوولان منابع طبیعی و آبخیزداری غرب مازندران به نوشهر سفر کرد.

اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – نوشهر با برخورداری بیش از ۶۰۰ هزار هکتار عرصه جنگل و مراتع در غرب مازندران قرار دارد.

دبیر : فاطمه خورشیدی نیا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا