تولدی دوباره برای «بلدیه طهران» بعد از گذشت ۱۰۰ سال

تهران بزرگ – تیراژ نیوز  – بین سال‌های ۱۳۰۰ تا ۱۳۰۲ شمسی ساخته شد و در شمال توپخانه با آن نمای آجری دلبری می‌کرد. گزاف نیست که بگوییم فقط ساختمانی برای اداره شهر نبود که بخشی از تاریخ معاصر پایتخت را رقم زد و حالا قرار است تولدی دیگر داشته باشد البته پس از گذشت سال‌ها از تخریبش.

  صحبت از عمارت بلدیه یا همان ساختمان شهرداری پایتخت است که اوایل قرن پیش به دستور شهردار ارمنی تهران ساخته شد؛ سالیان سال مرکز اداره شهر بود.

این عمارت در سال ۱۳۴۵ تخریب و پس از مدتی تبدیل به پایانه اتوبوسرانی شد اما نام و یادش همواره در بین اذهان ماند.

کوچه مجاور عمارت تخریب شده بلدیه سال‌هاست که بین مردم به نام «پشت شهرداری» معروف است و از گذشته‌های نه چندان دور محل شناخته شده‌ای برای فروش لوازم صوتی خودرو و همچنین تهیه کنسول‌ها و بازی‌های رایانه‌ای است اما حالا قرار است که دوباره این ساختمان با همان شکل و نمای قبلی خود احیا شود.

از یکی از شهروندان در مورد این عمارت که در حال ساخت با همان معماری قدیم است، می‌پرسیم که می‌گوید: در دوران بچگی و نوجوانی که علاقه زیادی به بازی‌های رایانه‌ای داشتم برای خرید کیت بازی به همراه پدرم به کوچه پشت شهرداری می‌رفتیم اما همیشه این سوال در ذهنم بود که چر به این کوچه پشت شهرداری گفته می‌شود چون اصلا ساختمان شهرداری آنجا دیده نمی‌شد.

این نوجوان دیروز که حالا حدود ۴۰ ساله است، ادامه می‌دهد: هر چند وقت یکبار که از اینجا عبور می‌کنم مراحل تکمیل یک ساختمان آجری را می‌بینم و چندی قبل فهمیدم شهرداری در حال ساخت همین عمارت است که گویا قبل از انقلاب محل شهرداری تهران بوده است.

تولدی دوباره برای «بلدیه طهران» بعد از گذشت ۱۰۰ سال

این شهروند تهرانی معتقد است که ساخت و احیای این بنا به قشنگی شهر و آشنایی مردم به تاریخ معماری پایتخت کمک می کند.

شهروندی دیگر هم با نگاه به تابلوی نصب شده مربوط به پروژه می گوید: نمای آجری این عمارت چند وقتی است که خودنمایی می کند و به نظرم با بافت سنتی و اسلامی ما همخوانی دارد و شکل میدان امام خمینی(ره) را زیباتر کرده است.

افزایش ۱۸ هزار متر مربع فضای فرهنگی با عمارت بلدیه طهران
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره مختصات این پروژه می گوید: این عمارت با اعتبار دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به قیمت روز در حال ساخت است و مراحل نازک کاری نمای بیرونی با همان سبک و سیاق قدیم برای ایجاد ۱۸ هزار متر فضای فرهنگی را می گذارند.

هادی حق بین ادامه می دهد: تجهیزات داخلی عمارت خریداری شده و در مرحله تولید است؛ بخشی دیگر از تجهیزات هم تا ۲ هفته آینده وارد سایت می شود که با تکمیل این پروژه ۱۸ هزار مترمربع به فضای فرهنگی شهر اضافه می شود.

مسعود حق لطفی سرپرست سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران نیز درمورد این بنای فرهنگی توضیح می دهد: این ساختمان شهرداری در زمان پهلوی تخریب شد و ما به منظور احیای بافت تاریخی تهران در حال اجرای این پروژه هستیم.

او افزود که با توجه به بافت تاریخی محل، شهرداری تهران تصمیم گرفت که این ساختمان را با همان سبک و سیاق و معماری زمان ساخت احیا کند.

به گفته حق لطفی، ۷۲ درصد این پروژه پیشرفت فیزیکی داشته و عمارت بلدیه با ۲ طبقه زیر زمین و ۲ طبقه روی زمین ساخته می شود.

این مقام شهری اضافه کرد: چهار هزار متر مربع هم بنای ایرانی در این عمارت کار شده است و ۳۵ هزار تُن هم آرماتور بندی داشتیم.

به گفته او، حدود ۱۸ هزار متر مربع بتن ریزی و سطح قالب بندی در پروژه عمارت بلدیه انجام شده و ۲هزار و ۵۰۰ متر مربع آجر کاری در بخش داخلی صورت گرفته است.

حق لطفی میزان آجرکاری نمای ساختمان با طرح ایرانی- اسلامی را چهار هزار متر مربع عنوان کرد و هدف از اجرای این پروژه را احیای هویت فرهنگی و بافت تاریخی تهران دانست.

بنابر اظهارات مدیران شهری، عمارت بلدیه طهران قرار است تا تابستان سال آینده افتتاح شود و اتصال متروی میدان امام خمینی به این ساختمان یکی از ویژگی های پروژه مذکور است.

دبیر : فاطمه خورشیدی نیا 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا