سونامی آموزش در مدارس ابتدایی و افت شدید تحصیلی

ارزشیابی دانش آموزان در ترم اول و افت تحصیلی شدید

سونامی آموزش در مدارس ابتدایی

 گروه اجتماعی تیراژ نیوز  _فاطمه خورشیدی نیا 

مقطع ابتدایی، حساس‌ترین و مهم‌ترین مقطع آموزشی برای همۀ دانش‌آموزان است. چرا که در این دوره، پایه‌های علمی و شخصیتی کودکان شکل می‌گیرد. آموزش‌هایی که اگر به درستی اتفاق نیفتند، مشکلات زیادی را مقاطع تحصیلی بعدی برای دانش‌آموز ایجاد می‌کند.
علاوه بر این، دانش‌آموزان دبستانی روحیات و ویژگی‌های شخصیتی متفاوتی در مقایسه با شاگردان سایر مقاطع تحصیلی دارند. این روحیات خاص، منجر به ایجاد مشکلات و چالش‌هایی نیز می‌شود که مدیریت و رفع این چالش‌ها بر عهدۀ معلم است.

درک شرایط دانش‌آموز و همدلی کردن با او به تنهایی کافی نیست. بلکه به عنوان یک معلم ابتدایی حرفه‌ای، باید تلاش کنید تا از تکنیک‌های تدریس و تکلیف‌دهی اثربخش برای این دسته از شاگردان استفاده نمایید.

چند سال از توصیفی بودن نمرات دانش آموزان در دوره ابتدایی می گذرد که با نقدهای فراوانی از سوی کارشناسان و والدین و مجموعه‌های آموزشی مواجه هستیم؛ با توجه به آنلاین بودن آموزش طی سه سال گذشته به واسطه بیماری منحوس کرونا متاسفانه در آموزش با یک سونامی مواجه ایم .
از یک سو، آموزش به دانش‌آموزان دبستانی به دلیل ویژگی‌های خاص این دانش‌آموزان، برای هر معلمی جذابیت‌های زیادی دارد. از سوی دیگر، دانش‌آموزان این مقطع مشکلات رفتاری و انضباطی خاصی را از خود نشان می‌دهند که در مقاطع تحصیلی بالاتر کمتر مشاهده می‌شود.

تعطیلی های بلند مدت در شهر تهران بواسطه آلودگی هوا نیز مزید بر علت شده و افت شدید تحصیلی دانش آموزان را به همراه داشته است.
مریم اکبری از کارشناسان امر آموزش در گفت وگویی اظهار کرد : متاسفانه فضای آموزشی در شبکه مجازی شاد نه تنها در امر آموزش دانش آموزان موثر نبوده است بلکه کودکان و نوجوانان رها شده در فضای مجازی دچار سردرگمی و رفتارهای نابهنجار رفتاری شده اند.
وی افزود: بسیاری از کودکان و نوجوانان با ورود به فضای کنترل نشده مجازی دچار بلوغ زودرس شده و دردسرهای زیادی برای خانواده‌ها ایجاد کرده‌اند که برای خانواده ها قابل تحمل نیست .

اکبری تصریح کرد : متاسفانه باید باور کنیم که بسیاری از کودکان دوره ابتدایی هم اکنون کم سواد هستند و فشار روحی را توسط مدرسه و والدین تحمل می‌کنند؛ کودک کلاس چهارم به اندازه کلاس دوم پیشرفت تحصیلی داشته است، و اما پس از حضوری شدن مدارس به خصوص در شهر تهران که متاسفانه دانش آموزان مدت زیادی به علت آلودگی هوا خانه نشین شدند و درست زمانی که باید با محیط مدرسه آشنا می شدند مجدد مدارس به تعطیلی کشانده شد ، و سپس امتحانات پایان ترم اول توسط معلمین مدرسه ارائه شد ؛این در حالی است که بسیاری از والدین از ارزش یابی و برخورد معلمین و مدیران مدارس رضایت کافی ندارند .
خانم ج ، م در گفتو گویی اظهار داشت : فرزند من بسیار فعال و باهوش است اما متاسفانه از عملکرد معلمان راضی نیستیم معلمی که در کلاس، درس را به دانش آموزان آموزش می دهد وبه والدین می گویند سوالات را کپی کنید و زحمت گفتن سوالات درس را به خودش نمی دهد چگونه معلمی است .

سعید ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: پسر من به خوبی می نویسد و می خواند اما در نوشتن کند دست است ؛ به مدرسه مراجعه کردم متاسفانه مدیر و معلمین به من می‌گویند برای فرزندت معلم خصوصی بگیر. شما به عنوان معلم وظیفه جز آموزش و ترقی دانش آموزان دارید؟! معلم خصوصی هم خودشان را معرفی می‌کنند که خلاف قوانین و مقررات است.

با توجه به صحبت کارشناسان امر و والدین دانش آموزان و با توجه به شرایط بد اقتصادی و معیشتی مردم این سوال دراذهان عمومی به وجود آمده است که توصیه معلم خصوصی از سوی معلمین مدرسه قانونی است البته قطعا پاسخ به این سوال منفی است.
اما وزارت آموزش و پرورش با مدیران و معلمین متخلف چه برخوردی می کند ؟
بسیاری از دانش آموزان دوره متوسطه دوم هم با افت تحصیلی مواجه هستند یکی از والدین در گفتگویی اظهار داشت: فرزندم در رشته ریاضی مشغول به تحصیل است و متاسفانه با افت شدید تحصیلی مواجه شده و هم اکنون می‌خواهد تغییر رشته دهد؛ برنامه‌های آموزش و پرورش برای اینگونه نوجوانان چیست؟
والدین دانش آموزان در سطح شهر تهران از نحوه آموزش و برگزاری امتحانات گله‌مندند
طاهره ‌.م یکی از والدین در دوره متوسطه اول اظهار کرد: متاسفانه معلم سوال دروس را به دانش آموزان نمی دهند و از آنها می خواهند که خودشان طرح سوال کنند؛ در امتحانات ارزشیابی پایان ترم متوجه شدیم که سوالات مطرح شده دیدگاه معلم بوده که به دانش آموزان ارائه نشده است و سوال و مفهومی که دانش آموز دریافته است از سوالات مطرح شده ی خودش بوده است، آموزش معلم روز به روز بدتر می‌شود زمانی که والدین هم گله مند می شوند، می گویند آموزش را به روز رسانی کردیم!سخن مااین است آموزشی که معلم و شاگرد را از هم دور ساخته است را به روز رسانی می نامند ؟!خوب نتیجه اش همین ترک تحصیل و افت تحصیلی دانش آموزان است.

 

انتهای پیام /

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا